Een overdekt attractiepark van 8.000 vierkante meter dat families entertaint met spectaculaire beeldschermen. Dat is het idee achter Yumble, een project waarin banken en investeerders 22 miljoen euro steken.

Begin 2015 moet het in Roermond zijn deuren openen, schrijft Het Financieele Dagblad (paywall) dinsdag.

Yumble is het idee van de twee ondernemers, Marc Koerts en Daan de Kruijk, met hun bedrijf Brand New Leisure. Beiden hebben geen ervaring in de vrijetijdsindustrie, maar wisten toch financiering te vinden. Liof, de Limburgse ontwikkelingsmaatschappij heeft 29 procent van de aandelen gekocht in het project; de oprichters bezitten nog de meerderheid.

Yumble verrijst op het terrein van Designer Outlet Roermond, een winkelcentrum dat jaarlijks 4,7 miljoen bezoekers telt. Yumble zegt al bij 225.000 bezoekers break-even te draaien; het mikt op 300.000 bezoekers in het eerste jaar. Het attractiepark moet een interactieve ervaring ten dienste van de bezoekers bieden en wordt zeker geen ‘iPadhal’, aldus de ondernemers.

De oprichters spreken op hun website over ‘next generation entertainment’: ze denken flexibeler te kunnen opereren dan klassieke attractieparken omdat ze snel hun digitale aanbod kunnen wisselen, afhankelijk van bijvoorbeeld seizoen of thema.

Koerts en De Kruijk zetten Yumble nu eerst op, om het na opening over te dragen aan een operationeel directeur. Het duo droomt al van een volgend project: ze willen in Amsterdam de virtuele canon Fly over Holland opzetten, die bezoekers een digitale reis belooft langs de topattracties van Nederland.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl